“Eleştiri belki güzel bir şey değildir, ama gereklidir. Ağrıyla aynı işi görür. Çünkü ağrı da vücutta bir arıza olduğunu haber verir.” Winston Churchill

Pandemi ve Küresel Isınmanın getirisi, yeni nesil şehircilik! 

Pandemi ve Küresel Isınmanın getirisi, yeni nesil şehircilik! 
    25 Şubat 2021

    Pandemi ve Küresel Isınmanın getirisi, yeni nesil şehircilik! Pandemiyi ...

          Pandemi ve Küresel Isınmanın getirisi, yeni nesil şehircilik! 

          Pandemiyi geçici bir durum olarak kabul etsek de, Dünyamızın önündeki en büyük tehlike küresel ısınma olarak karşımıza çıkıyor. Bu hazin gerçeği değiştirmenin, ya da yavaşlatmanın tek yolu var. Gezegenimizi hor kullanmamaya özen gösterip, elimizden geldiğince doğanın dengesini bozan faaliyetlerden uzak duracağız. Karbon Salınımı olarak adlandırılan ve en basit ve açıklayıcı durumuyla; İklim değişikliğinin, yani dünya yüzey sıcaklığının artmasının en önemli sebebi olarak gösterilen, atmosferde biriken ve sera etkisi yapan gazların (diazotmonoksit, hidriflorokarbonlar, karbondioksit, metan, petroflorokarbonlar, sülfürhegzaflorid gibi kimyasal gazlar) kullanımını kontrol altına almamızı gerekiyor. 

          İşte bu noktada iş ülke yönetimine ve yerel yönetimlere düşüyor. Ya bu gerçeği kabul edip bilinçli şehirler yaparak nesillerimizi kurtaracağız. Ya da yeni nesillere kötü bir miras bırakacağız. 

          İlk uygulamaları Fransa’nın başkenti Paris’te başlayan ve kent sakinlerini 15 dakika yürüme ve bisiklet mesafesiyle her türlü ihtiyaçlarına erişebilmelerini sağlayacak şehir iyileştirme planları diğer ülkelerde de devreye sokulmaya başlandı. Benim de çok sevdiğim ülkelerden biri olan İsveç de başı çekenlerden. 

          Fazlasıyla yeşil bir ülke olmasına rağmen İsveç, cadde ve mahalle aralarındaki 70.000’e yakın araç park yeri yeşil alana dönüştürülüyor. Bu park alanlarına, tamamen doğal malzemelerin kullanıldığı masa ve sandalyeler, büyük saksılar yerleştiriliyor. Yani bir başka değişle tamamen asfalt ve beton olan araç park yerleri doğal hale getiriliyor. İnsanlar evlerinden çıktıkları anda artık yeşil alanlarla karşılaşacak. Şehirler tekrardan tasarlanıyor. Sokak ve caddelere araba park etmeyi yarı yarıya azaltıyor. Pandemi’nin yeni bir açık hava ve yaşam kültürünün ortaya çıkardığı gerçeği üzerinden yol alıyorlar.  Artık sokak ve caddelerde, elektrik şarj istasyonları, bisiklet park noktaları göze çarpıyor. Mahalle ve semtlerdeki kamu binaları ve bahçeleri de özellikle hafta sonları, halka farklı etkinliklerle hizmet edecek. Belki bir banka gişesi, belki bir vergi tahsilat gişesi ya da sosyal kültürel etkinliklere sahne olacak. Amaç vatandaşların 15 dakikalık yürüme mesafesinde ihtiyaçlarını karşılayabilmesi. Araç kullanımının en aza indirmesi. Ülke 2030 ajandasını gündemine alıyor. 10 yıllık bir eylem planı hazırlıyor. Hedef evrensel ve sosyal bir korunma sağlamak. Kapsamlı ve sürdürülebilir bir ekonomik bir büyümeyi insan hakları çerçevesinde gerçekleştirmek. 

          Peki biz Bolular 15 dakikalık mesafeye araba kullanmadan gidebilir miyiz? Böyle bir fedakarlığı gelecek nesillerimiz için yapabilir miyiz?  Küresel Isınma biz Bolular için bir anlam ifade ediyor mu? Bolu Green City (Yeşil Şehir) olabilir mi? Bolu bir yerlerden başlayabilir mi? Bir fark yaratabilir mi? 

           Cumhur Bandakçıoğlu

    • ahmet3 Mart 2021 . 12:06

      Her ülkenin kuralları ve kuralsızlıkları vardır, kurallara uymamak ceza ve yaptırım gerektirir. Kuralsızlık ise evindeki çöpü geri dönüşümleri ayırmadan atması veya aracındaki çöpü yere dökmesi, yolda, parkda çekirdek kabuklarını, sigara ızmaritleni atması vs. Ormanda veya piknik alanında ağaçları kesip ateş yakması, çöplerini, poşetlerini orada bırakması nasıl kuralsızlık ve sorumsuzluk ise bir fabrikanın hava ve çevresel atıklarını ne şekilde i
    • ÇALINAN TAŞLAR28 Şubat 2021 . 18:53

      yakın zamanda yollardan kaldırımlardan sökülen taşlar yerine asfalt döküldü
    • Şehir planlama25 Şubat 2021 . 21:52

      1- Toplu taşıma sistemini dünya yansa değişmeyecek şekilde düzenle ve düzgün yap. (En fazla bekleme süresi 15 dk olsun) 2- Yaya olarak 15 dk. Mesafelerle uygun fiyatlı katlı otopark yap. 3- Yol kenarı, evinin dükkanının önüne parkı yasakla. Otoparka abone olup oraya koysunlar. 4- Bütün yol kenarlarını bisiklet kaykay scooter için düzenle. 5- Sorun çözülür.
    • Aladağ25 Şubat 2021 . 21:35

      Boluda o kadar lüzumsuz araba kullanılıyorki, trafikten nefes alma şansımız yok. Arabalar adeta vücudumuzun bir uzvu olmuş. Heryer araba, heryer trafik. İkincisi yeşil alan sorunu. Koca boluda ayağımız toprağa değmiyor nerdeyse. Yeşil alan, parktan anladığımız üç beş plastik ile beton. Çocuklar ayakları toprağa değmeden büyüyor gidiyor. Beton adeta bir heyula gibi herşeyi yutuyor ve biz sadece izliyoruz. Elimizden hiç bir şey gelmiyor. Sadece bakıyoruz.
    • Aladağ25 Şubat 2021 . 21:29

      Zor dostum zor, bu iş zor. Nerden başlasak nasıl anlatsak. Bir kere alt yapı üst yapıyı belirler. Bizim alt yapımız bozuk. Bireyler olarak tek tek bizler bu konularda nerdeyse hiç bir şey yapmıyoruz. Oysa herkes küçük bir adım atsa arkası gelecek. Ama zor. Toplumca çok büyük sıkıntılarımız var bunların üstesinden gelmek ancak yüzleşmeyle olur, kim şapkasını önüne alıp düşünüyor bunları. Hiç kimse. Halbuki tek tek bizim atacağımız minik adımlarla olur
    • Keşke25 Şubat 2021 . 18:56

      Bolu Green City olabilir mi?: Olamaz hocam. Bu bir kültür meselesi, kültür de ahlak, ahlak ise özgürlük, Özgürlük ise hukuk meselesi. Biz bunların hangisini evrensel normlarda tesis edebildik ki! Hepsinin temeli de eğitim. Onda da çaktık. Orada insanlar kendilerini diğer varlıklarla beraber yaşamın bir parçası ve tüm doğadaki canlıların eşit bir unsuru olarak görüyorlar. Medeniyetlerini kendi elleriyle inşaa etmişler. Bizde öyle değil. Bizim kültürümüzde her
    • Bitkin Bisiklet Driver25 Şubat 2021 . 14:06

      Yazara katılmamak mümkün değil, ben de aynen katılıyorum kendisine, eksiği var fazlası yok fakat Bolu’da (esasen tüm ülkede) çözüm noktasında çok ciddi sıkıntılar olduğundan, yazarın iyi niyetli sorgulamaları ve önerileri havada kalıyor, keşke havada kalmasa.. üzücü. Neden havada kalıyor sorusuna sadece iki örnek göstereceğim, laf kalabalığına gerek yok; 1- Mehmet Akif Ersoy Bulvarı (sözde) Bisiklet Yolu... bu (çoğu) bisiklet yolu tamamen “ŞOV” amaçl
    • Cöle25 Şubat 2021 . 13:44

      Herkez konuşup fikir beyan ediyordu uygulama sıfır. Kanser gününde "bolu bisiklet için çok uygun ben bisikleti yaygınlaştıracağız hatta ben bile işe bisikletle gidecem" diyen belediye başkanı yeni yapılan yollara kaç metre bisiklet yolu yapmış. Ha öyle kalıcı konutlardaki akdaş daki gibi inmeli kalkmalı egri büyrü yol istemiyor 1 m boyayla çiziversin, araç parkettirmesi yeter. İnanın bolu sınıf atlayacaktır...
    • cemil25 Şubat 2021 . 12:54

      Arabalar ne olacak arabalar...,,!!.statü sembolümüz...onlarsız kendimizi ifade edemeyiz.çünkü insanlar bize ona göre değer veriyor..psikolojimiz bozulur..!!!!
    • Tuğçe25 Şubat 2021 . 10:39

      Bunlar akıl ve bilim gerektiren , halkın ve toplumun yararına olacak güzel projeler. Sadece yandaşlarının çıkarını düşünen beton sevici, doğa düşmanı yönetimlerden böyle şeyleri beklemek saflık olur. Bu konuda CHP'li yerel yönetimlerden bir şeyler bekleyebiliriz.
    • Kamuran Alagözoğlu 25 Şubat 2021 . 10:21

      Fotoğraflar herşeyi anlatıyor aslında. Betonun üzerinde fazla oturamazsınız, üşütür motoru bozarsınız. Bizdeki gibi en iyi ahşaptan üretilmiş, çatısı bile olan, insanların saatlerce yayıla yayıla oturacağı ve hatta uyuyacağı gibi değil. dinleneceğiniz kadar kısa bir süre oturun ve gideceğiniz yere bu tornetlere binerek çevre kirliliği yaratmadan gidin işinizi görün diyor.
    • Galip Eren25 Şubat 2021 . 10:08

      Çok önemli bir konuya değinmişsiniz teşekkür ederim. Doğa ile uyumlu yaşamak çok önemli. Ancak ne yazık ki ülkemiz bu konuda oldukça şanssız... Sorunlara makro açıdan bakması ve geleceğe yönelik vizyon çizmesi gereken ülke yönetimi bu konularda ümit vermediği gibi çok yanlış işlere de imza atıyor. Kamuoyuna dikte ettikleri Kanal İstanbul Projesi de bunlardan biri. Devleti yönetenler İstanbul'a büyük zarar verecek bu projeyi inadına yapacaklarını söylü